ppt رفتار گرايي و نظريه شرطي سازي عامل بي اف اسكينر
ppt رفتار گرايي و نظريه شرطي سازي عامل بي اف اسكينر در 63 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت ppt x و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي
مشخصات فايل
تعداد صفحات | 63 |
حجم | 4264 كيلوبايت |
فرمت فايل اصلي | ppt x |
دسته بندي | ppt |
توضيحات كامل
ppt رفتار گرايي و نظريه شرطي سازي عامل بي اف اسكينر در 63 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت ppt x و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي
فهرست مطالب
مقدمه
رفتارگرايي
شرطي سازي كنشگر (عامل) اسكينر
كاربردهاي شرطي سازي كنشگر
آسيب شناسي رواني در نظريه اسكينر
نظريه اسكينر در شخصيت
رشد و نمو در نظريه اسكينر
مفاهيم اساسي در نظريه اسكينر
بخشي از متن
مقدمه
اسكينر در شهر ساسكوهاناي پنسيلوانيا به دنيا آمد. والدين او افرادي سخت كوش بودند كه مقررات روشني را در فرزندان خود القا مي كردند. ” به من ياد داده بودند از خدا ، پليس و آنچه مردم فكر خواهند كرد بترسيم” .
مادر او هرگز از معيارهاي سخت خود منحرف نشد. روش كنترل او اين بود كه بگويد: ” اوه ، واه”. مادربزرگ اسكينر با اشاره كردن به ذغال سنگ هاي سرخ شده در شومينه اتاق پذيرايي مي خواست او را از تنبيه هاي جهنم آگاه سازد. پدر اسكينر زندان منطقه را به اسكينر نشان داد و او را به سخنراني درباره زندگي در زندان معروف و بدنام نيويورك برد.
در زندگينامه شخصي اسكينر اشاره هاي زيادي به تأثيرات اين هشدارهاي كودكي در رفتار بزرگسالي او شده است. او درباره ديدار از يك كليساي جامع و اجتناب از پا گذاشتن روي سنگ قبرها نوشت؛ در كودكي به او تذكر داده بودند كه چنين رفتاري مناسب نيست. اين موارد و موارد ديگر براي اسكينر روشن ساختند كه بسياري از جنبه هاي رفتار بزرگسالي او توسط پاداش ها و تنبيه هايي (تقويت ها) كه در كودكي دريافت كرده بود تعيين شده اند. بنابراين ، نظام روان شناسي او و ديدگاه او نسبت به انسان به عنوان “دستگاه هاي پيچيده اي كه به شيوه هاي قانونمند رفتار مي كنند” تجربيات زندگي اوليه خود او را منعكس مي كنند (اسكينر، ۱۹۷۱)(شولتز).
همچنين ديدگاه پيشگويانه او در مورد انسان به صورت ماشين هايي كه طبق انتظار عمل مي كند، ناشي از ساعت ها صرف وقت بود ، براي طراحي و ساخت وسايلي چون واگن هاي باري، الاكلنگ ها، تسمه نقاله ها، تيركمان ها، هواپيماهاي مدل و توپ هاي بخاري بود كه براي پرتاب كردن سيب زميني و هويج به پشت بام خانه هاي همسايه استفاده مي شد(شولتز).
علاقه اسكينر به رفتارهاي حيواني نيز از تجربيات كودكي او ناشي شد. او لاك پشت ها، مارها، وزغ ها، مارمولك ها و موش هاي خرمايي را در خانه نگه داري مي كرد و فوج كبوتران بازيگر در بازار محله او را مجذوب مي كرد.
اسكينر در دانشگاه هاميلتون در رشته زبان انگليسي درس خواند و بعد از فارغ التحصلي انتظار داشت نويسنده شود. او كه توسط اظهار نظر موافق شاعر معروف رابرت فراست (Robert Frost) ترغيب شده بود، در اتاق زير شيرواني خانه والدين خود، در اسكرانتون پنسيلوانيا مطالعه اي را بنا نهاد و شروع به نوشتن كرد و ظاهراً در تنها كاري كه تا آن زمان دوست داشت، آن را انجام دهد شكست خورده بود.
او بعدها آن دوره را سال تاريك زندگي خود ناميد ، همان چيزي كه اريكسون آن را بحران هويت خواند. هويت شغلي اسكينر به عنوان نويسنده ، كه در طول سال هاي دانشگاه ان را به دقت ساخته بود و توسط اظهارات مثبت فراست تقويت شده بود ، شكست خورد و ارزش شخصي او نيز همراه آن رفت. او به اين نتيجه رسيد كه چون نويسندگي او را ناكام كرده است پس بايد با روش هاي علمي و نه روش هاي خيالي به مطالعه رفتار انسان بپردازد. او كتاب هاي ايوان پاولف و جان بي . واتسون را خواند و اين ها ديدگاه او را تقويت كردند. زماني كه او تصميم گرفت يك رفتارگرا شود، خودانگاره و هويت او ايمن شد (شولتز).
اسكينر پس از مطالعه آثار پاولف با اين نظر وي موافق نبود كه مي توان تبيين اين رفتار را “از حركات بازتابي ترشح بزاق شروع كرد وسپس آن را به رفتارهاي پيچيده انسان در زندگي روزمره تعميم داد” . البته اسكينر قبول داشت كه پاولف كليد درك رفتار را به او داده است . “بر شرايط (محيط) نظارت داشته باش ، آنگاه نظم را مشاهده خواهي كرد” . اسكينر (۱۹۵۹) در خلال اين سال ها و تا چند سال بعد ، بعضي از اصول علمي روش شناسي خود را به اين شرح توسعه داد :
وقتي به مورد جالبي برخورد مي كنيد ، بقيه چيزها را كنار بگذاريد و به مطالعه آن پديده بپردازيد .
بعضي از راه هاي انجام تحقيق آسان تر از شيوه هاي ديگر است . رويكردهاي مكانيكي ، اغلب تحقيق را ساده تر مي كند.
بعضي از افراد ، خوش اقبال تر از بقيه اند .
گاهي ، گوشه اي از كار نادرست درمي آيد و شما را به درد سر مي اندازد ، ولي آن هم هدايت كننده است ، زيرا به برخوردي غيرمترقبه منجر مي شود .
برخورد غيرمترقبه ، يعني هنر پيدا كردن چيزي در حالي كه در جستجوي چيز ديگري هستيد . – اساس شرطي شدن عامل اسكينر بر مهار رفتار است . اين مهار از طريق دست كاري پاداش ها و تنبيه ها در محيط و به خصوص ، در شرايط آزمايشگاهي صورت مي گيرد (پروين) .
اسكينر در ۴۰ سالگي دچار بحران ميانسالي شد كه موقتا ً با برگشت دوباره به به هويت ناكام خود به عنوان نويسنده آن را حل كرد . اسكينر كه در مورد بسياري از جنبه هاي زندگي افسرده بود ، ناخشنودي هيجاني و عقلاني خود را در قهرمان داستان يك رمان به نام والدن ۲ Walden two نشان داد و اجازه داد تا اين شخصيت ، ناكامي هاي شخصي و حرفه اي او را خالي كند (اسكينر ، ۱۹۴۸) . اين كتاب به صورت نوعي «خود درماني» توصيف شد (شولتز) .
و ...
توضيحات بيشتر و دانلود
صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود