دانلود رايگان پاورپوينت بررسي هرم دانش
دانلود رايگان پاورپوينت بررسي هرم دانش در 28 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت دانلود رايگان پاورپوينتx و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي
مشخصات فايل
تعداد صفحات | 28 |
حجم | 4022 كيلوبايت |
فرمت فايل اصلي | دانلود رايگان پاورپوينتx |
دسته بندي | دانلود رايگان پاورپوينت |
توضيحات كامل
دانلود رايگان پاورپوينت بررسي هرم دانش در 28 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت دانلود رايگان پاورپوينتx و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي
فهرست مطالب
مقدمه
نقش هوشمندي در هرم دانش
كشف دانش از پايگاههاي داده
فرآيند استاندارد بين صنعتي براي دادهكاوي
نتيجهگيري
بخشي از متن
مقدمه
ايكاف ارقامي را ميدهد كه بايد به آن را چندين بار خواند و در موردش فكر كرد: «به طور متوسط 40% ذهن انسان از داده، 30% اطلاعات، 20% دانش و 10% فهم پر شده و عملاً هيچگونه خردمندي وجود ندارد.». در حاليكه خرد يا بينش حاصل از آن محتواي اصلي تصميمگيريهاي كسب و كار را تشكيل ميدهد. به كرات شنيدهايم كه گفته ميشود دادهها ما را محصور كرده به طوريكه تصميمگيريهاي اشتباه نه از نبود اطلاعات، بلكه از ازدحام بيش از حد آن ناشي ميشود. سوال اينجاست كه در اين شرايط چه ميتوان كرد؟ يكي از الگوهاي معروف در زمينه اطلاعات، هرم دانش است. مطمئنماً يك ديد كلي در مورد آن داريد. در اينجا ابعاد آن را تا جاي ممكن تشريح كرده و نقش آن را در ايجاد بينش تجاري تبيين ميكنيم.
معمولاً به اطلاعات به صورت سلسله مراتبي نگاه ميشود كه بترتيب شامل داده-اطلاعات-دانش-خرد است و به آن الگوي DIKW نيز گفته ميشود كه يك الگوي مشهور در اين زمينه محسوب ميشود.
اين سلسله مراتب با عنوانهاي مختلفي از قبيل «سلسله مراتب دانش»، «سلسله مراتب اطلاعات» و «هرم دانش» ناميده ميشود كه يكي از مدلهاي شناخته شده در ادبيات علمي است. (رولي، 2007 ، 163) و اجزاي آن شامل موارد زير است:
1. داده. فرض بر اين است كه بسياري از موضوعات جهان هستي داراي خواص قابل مشاهده است و دادهها نمايش نمادين اين خصوصيات قابل مشاهده است. نمونه اصلي از اطلاعات و دستيابي به اطلاعات توسط سيستمهاي اتوماسيون ارائه ميشود. به عنوان مثال، ايستگاه اتوماسيون صنعتي يك كارخانه توليدي به صورت خودكار كنترلهاي عملياتي توليد را از طريق ابزار دقيق و ابزارهاي برقي انجام ميدهد. دما، فشار، جريان، ارتعاش و ساير پارامترهاي سايت توليد را ثبت و مطابق با الگوهايي كه راهبر سيستم به آن داده است، اين پارمترها را در محدوده مجاز حفظ ميكند. ايكاف ميگويد: دادهها نمادهايي هستند كه بيانگر خصوصيات اشياء، رويدادها و محيط آنها هستند. آنها دستاورد «مشاهده» هستند. مشاهدهاي كه با هدف سنجش انجام ميشود. البته فناوريهاي سنجش و ابزار دقيق، بسيار پيشرفته است.
2. اطلاعات. سطح بعدي اطلاعات است. دادههاي مرتبط و مهمي كه پردازش و معنيدار شده و انتظار ميرود قابل استفاده باشند. با پردازش داده و تبديل آن به اطلاعات، به سوالاتي از قبيل «چه كسي»، «كجا»، «كِي» يا «چقدر» پاسخ داده ميشود. در اين هنگام، طبيعي است كه داده به اطلاعات تبديل ميشود. داده به خودي خود تا زماني كه به يك شكل قابل استفاده تبديل نشود، هيچ فايدهاي ندارد. در نتيجه، تفاوت بين داده و اطلاعات در كاربردي بودن آن است نه ساختاري. به عبارت ديگر اطلاعات از نظر سازهاي همان دادهها هستند فقط ميتوانند به سوالات جواب روشني بدهند. اگر اطلاعات را دادههاي تفسير شده تلقي كنيم، ضرورتي ندارد كه همان لحظه احصاء شوند. براي مثال در پاسخ به سوال مديري كه ميپرسد ميانگين توليد روزانه خرداد ماه چقدر بوده؟ ميدانيم كه مقدار توليد در هر روز به صورت جداگانه ثبت شده است. با پردازش دادههاي جداگانه ميتوانيم متوسط توليد روزانه در 31 روز خردادماه را به دست آوريم. ميدانيم پردازش دادهها براي توليد اطلاعات باعث ميشود كه حجم آنها كاهش يابد. زيرا در مورد مثال خودمان، بخش زيادي از دادههاي توليد روزانه چون براي خرداد نيستند، كنار گذاشته ميشوند و ديگر اينكه با ميانگين حسابي ساده بين 31 مورد تنها به يك عدد مشخص ميرسيم. از اين رو ميتوان گفت كه «اطلاعات، همان دادههاي ساده و فشرده شده هستند». كمك سيستمهاي اطلاعاتي به ما اين است كه دادهها را توليد، ذخيره، بازيابي و پردازش ميكنند. اغلب اوقات پردازش آنها رياضياتي و آماري است.
3. دانش. سطح بعدي دانش است. اغلب اين سطح را با عناويني چون «دانش فني» يا «مهارت» ميشناسند. ايكاف ميگويد دانش، فرد را قادر ميسازد اطلاعات را به نقش كنترل كننده ارتقا داده و آنها را به دستورالعمل و رويههاي اجرايي تبديل كند. دانش عبارت است از «آگاهي از چگونگي» يا همان فوت و فن. مثلاً آگاهي از چگونگي كار كردن يك سيستم يك فن يا دانش كاربردي است. اين همان چيزي است كه امكان تبديل اطلاعات به دستورالعمل و رويهها را فراهم ميآورد و كنترل يك سيستم را امكانپذير ميكند. كنترل يك سيستم يعني اينكه آن سيستم كارآمد باشد.
4. خرد. در راس هرم، سطح خرد وجود دارد. مقولهاي كه به نظر ميرسد بحث محدودي در مورد آن وجود دارد. در حالي كه به طور سنتي خرد به عنوان يك لايه در اين هرم تلقي ميشود، اما كمتر كسي به آن پرداخته است. شايد به اين دليل كه براي رفع مشكلات كسب و كار كمتر به آن نياز داريم! ايكاف بدون اينكه خرد را تعريف كند، نحوه كار كردن آن را توضيح ميدهد: خرد، ارزش را افزايش ميدهد، كه به قضاوت ذهني نياز دارد. برآرود ميزان ارزش يك چيز، مستقل از فرد نيست. ارزشهاي اخلاقي و زيباييشناختي، موضوعاتي منحصربفرد و شخصي هستند.
مكانيزمهايي كه خرد را ايجاد ميكنند، هرگز خودكار نميشوند و مستقل نخواهند بود يعني حتماً قضاوتها و ترجيحات فرد در آنها داخل ميشود. چه بسا كه اين خرد، كه براي دستيابي به آرمانها و پيگيري آرمانها ضروري است. اين ويژگي باعث ميشود كه انسان را از ماشين متمايز شود. نكته مهم اينجاست كه سه لايه پايين هرم، احتمال دارد كه توسط كامپيوترها ضبط و دستكاري شود، اما در سطح خرد به يك بازيگر انساني نياز است. آن بازيگر خارج از سيستم DIKW و خارج از قلمرو عمليات محاسباتي و رايانه است. بنابراين، خرد كه در راس هرم قرار دارد، بالاترين سطح ساختارهاي منطقي و محاسباتي نيست، بلكه سطوح پايين سيستمهاي انساني و ترجيحات آنها است.
و ...
توضيحات بيشتر و دانلود
صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود