ppt مدل ABC آلبرت اليس در 25 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت ppt x و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي
مشخصات فايل
تعداد صفحات | 25 |
حجم | 3937 كيلوبايت |
فرمت فايل اصلي | ppt x |
دسته بندي | ppt |
توضيحات كامل
ppt مدل ABC آلبرت اليس در 25 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت ppt x و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي
فهرست مطالب
مقدمه
اجزاي مدل ABC
شيوه عمل ABC
تحليل نتايج
بخشي از متن
مقدمه
همه ما در طول زندگي دچار ناكامي هايي شده ايم كه موجب ناراحتي و عصبانيت و يأس ما شده اند؛ به دنبال نتايجي بوديم كه ميسر نشد، توقعاتي داشته ايم كه برآورده نشد و …. تبيين منطقي شخصيت از نظر اليس، تقريبا يك A-B-C ساده است.
ما روزانه، مدام در معرض افكار و اتفاقات منفي زيادي هستيم؛ افكاري كه عموما به شكل ناآگاهانه يا نيمهآگاهانه به ذهن ما خطور ميكنند و مفاهيم و باورهاي ذهن ما را شكل ميدهند. مثلا «من بايد در هركاري بهترين باشم.» اگر غير از اين اتفاق بيفتد تمام دنيا روي سرم خراب ميشود.
يا تصور ميكنم «اگر همه كساني كه من را ميشناسند تاييدم نكنند و يا دوستم نداشته باشند من يك شكست خوردهام و احساس حقارت و كم بودن ميكنم.»
يا «من نياز دارم با كسي باشم كه از من قويتر است تا به او تكيه كنم».
يا «بدبختيهاي امروز من ناشي از اتفاقات ديروز است.»
اين افكار و ناكاميها، باعث ناراحتي، خشم و نااميدي ما ميشوند و سريع در ذهنمان دنبال مقصر ميگرديم كه بار اين احساسات منفي را به دوش او بيندازيم، اين در حاليست كه اليس معتقد است كه اين عوامل بيروني يا ديگران نيستند كه ما را ناراحت ميكنند بلكه «باورهاي غيرمنطقي» ماست كه باعث ناراحتيمان ميشود و به همين دليل تكنيك ABC را تكنيك باورهاي غيرمعقول مينامد. اين تكنيك به ما كمك ميكند كه كمي بيشتر روي افكار خود متمركز شويم و اجازه ندهيم كه اين افكار، به سادگي كنترل احساسات ما را در دست بگيرند.
اغلب زماني كه در ذهن خود به ارزيابي علت اين اتفاقات هستيم عوامل تأثير گذار را در جامعه، محل كار، افراد، جغرافياي زندگي و … مي يابيم. اين در حاليست كه رويكرد عقلاني و مدل ABC به ما ثابت مي كند كه عامل تأثيرگذار بر احساسات ما از درون خود ماست و نه بيرون.
آلبرت آليس روانشناس امريكايي در روش رويكرد عقلاني و مدل ABC عنوان مي كند كه اين عوامل بيروني يا ديگران نيستند كه ما را ناراحت مي كنند بلكه “باورهاي غيرمنطقي” ما است كه موجب ناراحتي ما مي شود.
اجزاي مدل ABC
A – رويداد تحريككننده
حرف (A)
معرف رويداد يا تجربه فعال كننده است، اتفاقي كه مانع رسيدن ما به خواسته ها و ناراحتي ما مي شود. گرفتاري يا دردسري كه مي تواند منشأ بيروني يا دروني داشته باشد.
B –افكار و باورها
حرف (B) باورها، افكار، انديشه ها، عقايد، ارزش ها، انتظارات و ذهنيت ما است كه مي تواند منطقي يا غيرمنطقي باشد.
C – رفتار يا احساسات
حرف (C) پيامدها و رفتارهاي ما ناشي از نگرش و تفكر ما كه بصورت رفتار و احساس بروز مي كند.
حرف (D) به چالش كشيدن و زير سوال بردن باورهاي ناكام كننده و افكار و گفتار مخرب است.
حرف (E) بينش و طرز فكر جديد و موثر است كه بعد از به چالش كشيدن باورها رخ مي دهد و موجب ايجاد باورهاي سالم تر و احساسات مناسب (F) مي شود.
مدل ABC آلبرت آليس روشي است براي مراقبت هاي رفتاري – شناختي كه روي افكار و عقايد ناكارآمد كار مي كند. ايده اصلي اين مدل اين است كه ما با فكر كردن به رويدادهاي فعال كننده (A) ، احساسات و رفتارهايمان (C) را بوجود مي آوريم كه اين احساسات ناشي از باورها (B) به ويژه باورهاي غيرمنطقي ماست، اما ما مي توانيم با تغيير دادن افكار دروني و زير سوال بردن آنها (D) كم كم اعمال خودتخريب گر و نااميد كننده را كنار گذاشته و از آنها رها شده و به طرز فكر جديد و مناسب (E) دست يابيم.
مدل را با يك تجربه واقعي كه اخيراً براي خودم پيش آمد توضيح مي دهم:
حدود يك ماه قبل براي سفر برنامه ريزي كرده بودم، از بليط هواپيما و محل اقامت گرفته تا افراد و مكانهايي كه در اين سفر بايد ملاقات كنم. در روز موعود از ابتدا همه چيز بد پيش رفت، كارهاي فوري اما غيرضروري در محل كار، ناهماهنگي همكاران و غرزدن هاي مداوم رئيس، تحليل رفتن انرژي و اعصاب من، دير رسيدن اسنپ و در آخر، تصادف دو خودرو دقيقاً در جلوي اسنپ كرايه اي من در بزرگراه به سمت فرودگاه؛ همه چيز دست به دست هم داد تا من از پرواز جا بمانم.
طبيعتاً اگر با رويكرد عقلاني و مدل ABC آشنا نشده بودم شروع به جستجوي مقصر مي كردم: رئيسم، همكارانم، محل كار و شغلم، سيستم حمل و نقل، كشورم، شانس بد من و … ، اما با اين روش مسئله را طور ديگري تفسير كردم:
«… به هر حال اين پيشامد بسيار ناخوشايند رخ داده و من هم به لحاظ زمان و هم هزينه متضرر شدم. اما بايد سفرم را عملي كنم و اجازه ندهم موانع باعث تغيير برنامه ام شوند. از طرفي دنيا كه به آخر نرسيده از پروازهاي ساعت هاي بعد و يا اتوبوس استفاده مي كنم. نهايتاً اينكه من سفرم را به خوبي و خوشي عملي كردم.»
اگر بپذيريم كه رويدادهاي فعال كننده (A) به خودي خود نمي توانند پيامدهاي احساسي و رفتاري (C) را ايجاد كنند بلكه باورها (B) و معنايي كه به رويدادها مي دهيم باعث احساس ما مي شوند، آنگاه هنگام تجربه احساسات منفي و انجام رفتارهاي ناكام كننده مي توانيم باورها و نگرشمان را تغيير دهيم.
پيام مدل ABC اين است كه در حالي كه عوامل محيطي مي توانند بطور منفي زندگي ما را تحت تأثير قرار دهند، ما مي توانيم كنترل برخي از واكنش هايمان را داشته باشيم. مدل ABC موجب كاهش افسردگي، اضطراب، كاهش تفكر ناكارآمدي، افزايش عزت نفس و احساس اميد مي شود. تحقيقات نشان داده كه اين روش در درمان خشم موفق و اميدوار كننده است.
و ...
توضيحات بيشتر و دانلود
صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود