ppt آزمون هوش استنفورد بينه در 34 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت ppt x و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي
مشخصات فايل
تعداد صفحات | 34 |
حجم | 4138 كيلوبايت |
فرمت فايل اصلي | ppt x |
دسته بندي | ppt |
توضيحات كامل
ppt آزمون هوش استنفورد بينه در 34 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت ppt x و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي
فهرست مطالب
مقدمه
انواع فرمهاي اين آزمون
آزمون كودكان ٢ و ٥/٢ ساله
آزمون كودكان ٣ و ٥/٣ ساله
آزمون كودكان ٤ و ٥/٤ ساله
آزمون كودكان ٥ ساله
آزمون كودكان ٦ ساله
آزمون كودكان ٧ ساله
آزمون كودكان ٨ ساله
آزمون كودكان ٩ ساله
آزمون كودكان ١٠ ساله
آزمون كودكان ١١ تا ١٤ ساله
روش اجرا و نمرهگذاري آزمون
بخشي از متن
مقدمه
آلفرد بينه و ويليام هانري در سال ١٨٩٦ مقالهاي در مجلهي روانشناسي منتشر كردند و در آن اكثر آزمونهاي موجود را كه به نظر آنها فقط اعمال بسيار ساده و پايين ذهن را اندازه ميگرفتند، مورد انتقاد قرار دادند. آنها براي اندازهگيري استعدادهاي واقعي ذهن، آزمونهايي را پيشنهاد كردند كه به رفتار زندگي واقعي نزديكتر بود. به نظر آنها چون در زمينهي كنشهاي عالي ذهن، تفاوتها آشكارتر از كنشهاي پايين است؛ بنابراين آزمونهايي كه كنشهاي عالي را اندازه ميگيرند، نيازي ندارند كه از دقت و صراحت خارقالعادهاي برخوردار شوند. همچنين آنها كساني را كه خواسته بودند هوش را با روشهاي كاملا غيرمنتظره اندازه بگيرند، به باد انتقاد گرفتند. اندازهگيري هوش از طريق تجليات خارجي و رايج آن مهمترين هدف مقياس اندازهگيري هوش بينه است كه در واقع اولين سري آزمونهاي رواني به معناي امروزي كلمه را تشكيل ميدهد. اين مقياس كه براي اولين بار در سال ١٩٠٥ در فرانسه و براي شناسايي كودكان ديرآموز و عقبماندهي ذهني تدوين شده بود، منتشر شد و به رغم نقايصي كه دارد، تاريخ شروع واقعي آزمونهاي رواني را نشان ميدهد.
آزمون استنفورد – بينه بر مبناي آزمون هوشي آلفرد بينه و تئودور سيمون در سال ١٩٠٥ ساخته شد. آزمون هوشي بينه – سيمون بر مبناي دو اصل "تعريف سن" و "مفهوم تواناييهاي كلي ذهني" تدوين گرديد. براساس اصل اول، بينه معتقد بود كه تواناييهاي كلي ذهني كودكان با افزايش سن رشد ميكند. بنابراين، سوالهاي آزمون هر سن را طوري ساخته بود كه با سطح توانايي افراد آن سن هماهنگ باشد. براي اين كار، سوالهايي را كه بين ٦٧ تا ٧٥ درصد افراد گروه سني خاص از عهدهي پاسخ دادن به آنها برميآمدند، اما كودكان خردسالتر كمتر از ٦٧ درصد و كودكان مسنتر بيشتر از ٧٥ درصد به آنها پاسخ درست ميدادند، براي گروه سني مورد نظر انتخاب ميكرد. بينه براساس اصل دوم، توجه خود را به اندازهگيري هوش يا تواناييهاي كلي ذهني معطوف داشت و به تعريف و اندازهگيري عوامل تشكيلدهندهي هوش نپرداخت. بنابراين، هر سوالي كه با كل توانايي مورد اندازهگيري همبستگي داشت، در محتواي آزمون قرار ميگرفت و هر سوالي كه با تواناييهاي كلي همبستگي نداشت، كنار گذاشته ميشد. آزموني كه براساس دو اصل بالا ساخته شد، شامل ٣٠ سوال بود كه برحسب مقياس سني درجهبندي شده بود. آنگاه با مقايسهي سن عقلي و سن زماني كودك، دربارهي سطح هوش و ميزان آمادگي وي براي استفاده از امكانات آموزشي قضاوت ميشد. ترمن روانشناس امريكايي در ١٩١٦ آزمون بينه را به انگليسي ترجمه كرد و سپس به كمك دانشگاه استنفورد كاليفرنيا آن را در مورد كودكان آمريكايي استاندارد كرد. ترمن در اين پژوهش اصول مورد نظر بينه را در ساختن آزمون حفظ كرد، اما محتواي آزمون را از نظر تعداد سوالها و دامنهي سني گسترش داد. ترمن براي نخستين بار مفهوم هوشبهر را براساس فرمول "هوشهبر = سن عقلي تقسيم بر سن زماني × ١٠٠" مطرح كرد. اين آزمون كه ترمن آن را آزمون استفورد – بينه ناميد، يكبار در سال ١٩٣٧، بار ديگر در ١٩٦٠ و جديدترين فرم آن در سال ١٩٨٦ تجديدنظر شد و انتشار يافت.
انواع فرمهاي اين آزمون
الف. فرم ١٩٦٠ آزمون استنفورد – بينه
اين آزمون براي سنجش هوش كودكان ٢ ساله تا افراد بزرگسال تدوين شده است. در اين آزمون مفهوم هوشبهر انحرافي بهكار رفته است. هوشبهر انحرافي نمرهي استانداردي است كه در آن ميانگين برابر ١٠٠ و انحراف معيار ١٦ است. اگر هوشبهر كسي در اين آزمون ١٠٠ يا نزديك به آن باشد، بهنجار يا طبيعي و يا متوسط تلقي ميشود. افراد عقبماندهي ذهني دستكم دو انحراف معيار پايينتر از ميانگين و افراد سرآمد دستكم دو انحراف معيار بالاتر از ميانگين نمره ميگيرند. محتواي آزمون استنفورد – بينه شامل دو نوع سوال است: كلامي و غيركلامي. براي سنين ٢ تا 5/4 سالگي براي هر سن ١٢ سوال و براي سنين ٥ سال تمام تا ١4 سالگي براي هر سن ٦ سوال در نظر گرفته شده است. براي هر سن يك سوال ذخيره هم تدوين شده است. هرگاه ضمن اجراي آزمون، اجراي يكي از سوالها با اشكال روبرو شود و يا امكان اجراي يك سوال فراهم نباشد، به جاي آن از سوال ذخيره استفاده ميشود. در آزمونهاي گروههاي سني ٢ تا ٥/٤ سالگي، در ازاي پاسخ درست به هر سوال يك ماه سن عقلي و در آزمونهاي گروههاي سني ٥ تا ١٤ سال، در ازاي پاسخ درست هر سوال دو ماه سن عقلي منظور ميشود. سوالهاي آزمون افراد بزرگسال در ٤ سطح به شرح زير تدوين شدهاند:
· آزمون بزرگسال متوسط: شامل ٨ سوال است كه به پاسخ درست هر سوال دو ماه سن عقلي داده ميشود، رويهمرفته ١٦ماه.
· آزمون بزرگسال باهوش(سطح ١): شامل ٦ سوال است و به هر سوال ارزشي معادل ٤ ماه سن عقلي داده ميشود، رويهمرفته ٢٤ ماه.
· آزمون بزرگسال باهوش(سطح ٢): شامل ٦ سوال است و به هر سوال نمرهاي برابر ٥ ماه سن عقلي داده ميشود، رويهمرفته ٣٠ ماه.
· آزمون بزرگسال باهوش(سطح ٣): شامل ٦ سوال است و به هر سوال نمرهاي برابر ٦ ماه سن عقلي تعلق ميگيرد، رويهمرفته ٣٦ ماه.
در اينجا نمونههايي از سوالهاي آزمون استنفورد – بينه در سنين مختلف، مطرح ميشود.
و ...
توضيحات بيشتر و دانلود
صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود
تفاوت بین TESL ، TEFL و TESOL چیست؟
TESL مخفف (Teaching English as a Second Language) است و به تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم اشاره می کند. مدرک TESL در واقع مخصوص متقاضیانیست که قصد تدریس زبان انگلیسی را به کسانی دارند که انگلیسی زبان دومشان است.
TEFL مخفف (eaching English as a foreign language) است و منظور از آن آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است. این مدرک مناسب کسانیست که می خواهند در کشورهایی که انگلیسی زبان نیستند تدریس کنند.آموزشگاه زبان ترکی استانبولی
TESOL (teaching English to speakers of other languages) نیز به معنای آموزش زبان انگلیسی به غیر انگلیسی زبانان است و یک دوره عمومی اشاره می کند که هم شامل دوره TESL می شود و هم TEFL.
برای تدریس ESL/EFL به چه مدرکی نیاز دارم؟
ESL مخفف English as a Second Language (انگلیسی به عنوان زبان دوم) است و به کسانی اشاره می کند که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دومشان یاد می گیرند. مثلا اگر شما به کشوری مهاجرت کنید که مردمش به انگلیسی صحبت می کنند، شروع به یادگیری انگلیسی به عنوان زبان دوم خودتان می کنید تا بتوانید از طریق آن با بقیه ارتباط برقرار کنید. EFLنیز مخفف English as a Foreign Language (انگلیسی به عنوان زبان خارجی) است و به کسانی اشاره می کند که انگلیسی در کشورشان زبان اصلی یا غالب نیست. پس آن را به عنوان زبان خارجی یاد می گیرند نه زبان دوم.